مدیر عامل شرکت واگن پارس گفت: بیش از ۴۵۰ لـوکـومـوتـیو زمین گیر در کشور وجود دارد که به جای تعمیر آنها برخی به دنبال واردات لوکوموتیوهای دست دوم هستند.
مدیر عامل شرکت واگـن پـارس گـفت: بیش از ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر در کشور وجود دارد که به جای تعمیر آنها برخی به دنبال واردات لوکوموتیوهای دست دوم هستند.
به نقل از صدا و سیما، مرتضی ملانژاد مدیر عامل شرکت واگن پارس گفت: بیش از ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر و قـابـل تعمیر در کشور وجـود دارد که برای فعالیت مجدد آنها بـاید سرمایه گذاری کنیم بـا وجود اینکه هیچ برنامه مشخصی بـرای این موضوع وجود ندارد، در حـال حـاضر اشتیاق زیادی بـرای خـریـد لوکوموتیوهای دست دوم با عمر ۲۰ تا ۴۰ سال از کشورهای کره، چین و آفریقای جنوبی در کشور ایـجـاد شـده است.
مـدیر عـامـل شـرکـت واگن پارس ادامه داد: اگر از شرکت راه آهن سوال شود چرا لوکوموتیوها را تعمیر نمیکنید میگوید پـول و اعـتـبارات ندارم در حالیکه کشور برای واردات لوکوموتیوهای دست دوم هزینه میدهد.
وی بهترین روش دستیابی به لوکوموتیو را تعمیر لوکوموتیوهای موجود در کشور عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون در شبکه ریلی حدود هزار دستگاه لـوکـومـوتـیـو داریم که از ایـن تعداد کمتر از ۵۰۰ دسـتگاه کار می کند و بقیه بـه دلایـل مختلف از شـبـکـه خـارج شده، تعداد زیـادی از لـوکـومـوتـیوها در کشور بلااستفاده مانده است. وی با بیان اینکه لوکوموتیو با واگن متفاوت است، افـزود: لـوکـومـوتـیـو باید در شرایط اقلیمی کـشور طراحی شود و با توجه به وضعیت آب و هوایی، اقلیم خشک و طوفـانـهـا، فـراز و نشیبهایی که در کشور داریم بـاید لوکوموتیو طراحی شود تـا زمین گیر نشود و شما نمیتوانید شـبـیـه واگن یکباره سفارش ۵۰ تایی بدهید البته قبلا خیلی از این دست تجربهها وجود داشته به عنوان نمونه از کشورهای همچون روسیه، اکراین و رومانی لـوکـومـوتـیـو وارد کرده اند که با شریط آب و هوایی ایـران مناسب نبوده و باعث زمــیـن گـیـر شـدن لوکوموتیوها شده است.
وی بـا بیان اینکه لوکوموتیوهای دست دوم توسط بخش خصوصی با ارز دولتی و بـا ثبت سفارش و بـه صورت قانونی وارد مـیشـود، گـفـت: از یکسو ۵۰۰ لوکوموتیو دست دوم داریم که راه آهـن پـول تعمیر آنها را ندارد از سوی دیگر ارز دولـتی ارزان قیمت را به شـرکـتهـایی میدهیم که لـوکـومـوتـیـوهـای دست دوم وارد میکنند، در حالی که ۲ کارخانه لوکوموتیوسازی که بزرگترین آن لوکوموتیوسازی مپنا است سالانه ۱۰۰ دستگاه و شرکت واگن پارس سالانه حدود ۴۵ تا ۵۰ دسـتـگـاه ظرفیت تولید دارند. وی اضافه کرد: هر لوکوموتیو نو امروز حـداقل ۲ میلیون یورو قیمت دارد وقتی شـما دسـت دوم تــهـیه و بازسازی میکنید کمتر از یک میلیون یورو برای شما تـمـام می شود وقتی این امکان وجـود دارد شـما هـرگـز بـه دنبال خرید لوکوموتیو نو نخواهید رفت و تعرفهای که لوکوموتیو نو دارد بـا دست دوم یکی است در این زمینه هم هیچ برنامه مدون و مشخصی وجود ندارد.
به گفته مدیرعامل شرکت واگن پارس براساس محاسبات اگر سـالی کمتر از ۳۰ دستگاه به شبکه ریلی مـا اضافه شود مشکل حـمـل و نقل حل می شود و این تعداد به راحتی از سوی ۲ کـارخـانـه سـاخـتـه می شود این اعداد عجیب و غریبی کـه گـاهـا مـطرح می شود کـه مـا هزار و ۲ هزار لـوکـومـوتیو کم داریم اشتباه است. وی در خصوص ممنوعیت واردات کالای مشابه گفت: بله این قانون وجود دارد و کسی کـه ثبت سفارش می کند باید تاییدیه از وزارت صمت بـگـیرد و وزارت صـمت پـس از دریافت تاییدیه از ما، مجوز واردات را صادر کند، اما این موضوع رعایت نمیشـود. راه آهـن مصوبهای از سـران قـوا یـا سـتـاد هماهنگی اقتصادی دولت گرفت برای تامین ۵۰۰ لـوکـومـوتـیو کـه ۳۰۰ تـا بـه صورت مستقیم از خارج وارد شود و ۲۰۰ تا با همکاری تولیدکنندگان داخلی که به ما هیچ سفـارشی داده نشده، تـنها قراردادی که بـا ما بسته شد از سـوی شـرکـت فـولاد مبارکه ۵۰ دستگاه به لوکوموتیو سازی مپنا سفارش داه شد که از آن تعداد ۲۷ دستگاه تحویل داده شد و بقیه هم در حال تامین و تحویل است.