روابط عمومی: مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) از داخلیسازی تکنولوژی تولید انواع سوزنهای ریلی در تبریز خبر داد و افزود: پس از تحریمها شرکت فرانسوی کوجیفر همکاری خود را با ایرید قطع کرد و متخصصان شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در سال ۹۷ موفق شدند سوزنهای مختلف صنایع ریلی را داخلیسازی کنند.
به گزارش روابط عمومی انجمن و به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد شماره5662 مورخه 1402/11/12: بنا به گزارش روابط عمومی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران، «محمد متقی پور» ضمن تشریح دستاوردهای فنی این شرکت در حوزه صنایع ریلی کشور افزود: این شرکت که از سال ۱۳۷۶ در تبریز آغاز به کار کرده است، صنعت حملونقل ریلی کشور را در زمینه طراحی و تولید انواع سوزنهای ریلی از واردات بینیاز کرده و سالانه بیش از ۲۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی برای کشور به همراه دارد. وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید سوزنهای ریلی در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران سالانه ۹۰۰ دستگاه است، ادامه داد: بر حسب نیاز صنعت حملونقل ریلی کشور تاکنون بیش از ۳هزار دستگاه انواع سوزنهای مختلف را طراحی، تولید و تحویل شرکت راهآهن و دیگر مشتریان قرار دادهایم و خوشبختانه شرکت گسترش صنایع ریلی ایران از بدو تاسیس خود کشور را از واردات انواع سوزنهای ریلی به عنوان یک قطعه حساس و راهبردی در صنعت حملونقل ریلی بینیاز کرده است. متقیپور اظهار کرد: شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در سال گذشته ۳۰۰ دستگاه و در سالجاری ۳۵۰ دستگاه انواع سوزنهای ریلی را تولید کرده و برای سال آینده نیز تولید ۴۵۰ دستگاه انواع سوزن برنامهریزی شده است. وی تاکید کرد: ظرفیت تولید انواع سوزن در این کارخانه بر حسب نیاز مصرف کنندههای عمده کشور مانند شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای قطار شهری و صنایع معدنی و فولادی کشور قابل افزایش تا یکهزار دستگاه در سال است. مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران گفت: سیستمهای سوزن قطارهای شهری تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، قم و… و حدود ۴۰درصد سوزنهای قطار شهری تهران توسط شرکت گسترش صنایع ریلی ایران تولید و تحویل شده است.
متقیپور از داخلیسازی تکنولوژی تولید انواع سوزنهای ریلی در تبریز خبر داد و افزود: پس از تحریمها شرکت فرانسوی کوجیفر همکاری خود را با ایرید قطع کرد و متخصصان شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در سال ۹۷ موفق شدند تا ۷۰درصد قطعات سوزنهای مختلف صنایع ریلی را داخلیسازی کنند. وی از برنامهریزی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران برای توسعه زیرساختها و افزایش تولید خبر داد و اظهار کرد: واحد فورج و عملیات سختکاری شرکت گسترش صنایع ریلی ایران به عنوان پروژه جدید و توسعهای این شرکت در اردیبهشت سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید و این مهم میزان داخلیسازی، تیراژ و راندمان تولید را افزایش خواهد داد.
متقیپور بر ضرورت تقویت بخش تحقیق و توسعه شرکت گسترش صنایع ریلی ایران تاکید کرد و افزود: در زمینه طراحی و توسعه محصول هم متخصصان ما در کارخانه قدمهای بزرگی برداشتهاند و طراحی محصول در داخل شرکت و توسط مهندسان جوان ما با تکنولوژی روز دنیا صورت میگیرد. وی از طراحی سوزنهای پرسرعت در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران خبر داد و گفت: شبکه ریلی کشور برای سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلومتر طراحی شده و ما سوزنهای پرسرعت را هم در این کارخانه طراحی کردهایم. مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران در خصوص کیفیت محصولات این شرکت نیز افزود: ما در زمینه کیفیت محصول با شرکتهای اروپایی رقابت میکنیم و علاوه بر کیفیت، خدمات پس از فروش دستکم ۱۰ ساله هم ارائه میکنیم. متقیپور در بخش دیگری از سخنان خود از بدهکاری شرکتهای دولتی به کارخانه گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه با وجود بیثباتی بازار ارز ما هم اکنون از دولت ۳۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که هنوز پرداخت نشده است. وی از برنامهریزی برای صادرات محصولات صنایع ریلی خبر داد و افزود: محصولات ما همه فاکتورها و استانداردهای اروپایی را دارد و اقدامات لازم برای کسب گواهی استاندارد CE اروپا را انجام دادهایم تا بتوانیم تا سال ۱۴۰۳ صادرات محصول به بازارهای جهانی را داشته باشیم. مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران از طراحی، داخلیسازی و تولید تکه مرکزی سوزنهای مختلف ریلی خبر داد و گفت: تکه مرکزی یک قطعه راهبردی و حساس در سوزنهای ریلی است که با طراحی و تولید آن گام بزرگی در خودکفایی در صنایع ریلی کشور برداشتیم و به همین سبب هم به عنوان شرکت دانشبنیان ثبت شدیم.