اسپانیا ۲۵۸ میلیون یورو برای قطارهایی هزینه کرده است که برای عبور از تونلهای شبکه ریلی آن بسیار بزرگ هستند.
از زمانی که این اشتباه توسط روزنامه محلی به نام ال کومرسیو (El Comercio) در اواخر ماه گذشته میلادی افشا شد، دو رئیس حمل و نقل این کشور اخراج شدند. سازمان حمل نقل این کشور ۳۱ قطار شهری در سال ۲۰۲۰ سفارش داده بود. این قطارها قرار بود تا سال ۲۰۲۴ جایگزین ناوگان قدیمی در مناطق شمالی و خودمختار آستوریاس و کانتابریا شوند.
حالا با این اتفاق احتمالا تا سال ۲۰۲۶ این کشور نمیتواند این قطارها را تعویض کند این اتفاق در حالی رخ داده است که مناطق آستوریاس و کانتابریا به شدت به این قطارها نیاز دارند.
به نوشته یکی از روزنامههای محلی در اسپانیا «میگل آنخل رِوِیا»، رئیس شرکت ساخت و خدمات حمل و نقل ریلی (CAF) اسپانیا، آن را «عیب ناگفتنی» خوانده است.
چه کسی مقصر سفارش قطار با اندازه اشتباه است؟
سازمانهای مختلفی در این خرابکاری نقش داشتند از جمله اپراتور ملی راه آهن اسپانیا (Renfe)، مدیریت زیرساخت ریلی (Adif)، شرکت ساخت و خدمات حمل و نقل ریلی (CAF) و آژانس دولتی ایمنی راه آهن (AESF).
اپراتور ملی راه آهن اسپانیا میگویند اندازه گیریها را بر اساس مشخصات ارائه شده توسط مدیریت زیرساخت ریلی ارائه کرده است. البته سازمان حمل و نقل بعداً هشدار داد که مشخصات ممکن است درست نباشد.
شبکه راهآهن منطقه این کشور در قرن نوزدهم ساخته شده است. تونلهای شبکه راهآهن اسپانیا اندازههای مختلفی دارند که با ابعاد استاندارد امروزی همخوانی ندارد.
راکل سانچز، وزیر حمل و نقل اسپانیا می گوید که اخیراً از این مشکل مطلع شده است. او دستور داده است یک بررسی داخلی انجام شود تا بداند چه کسی از این موضوع اطلاع داشته و چرا این موضوع قبلا مطرح نشده است.
خاویر فلورس، دبیرکل زیرساختهای ریلی اسپانیا گفته است که ماهها پیش از این موضوع مطلع شده است.
سرنوشت قطارهای بزرگ چه خواهد شد؟
قطارها در مرحله طراحی بودند و هنوز ساخته نشدهاند. به همین خاطر هزینه این اشتباه به حداقل رسیده است اما این کار زمانبر است و باعث شده است ساخت قطارها به تاخیر بیافتد.
حالا قرار است قطارهای جدید با استفاده از ابعاد قطارهای قدیمی که از قبل در شبکه حمل و نقل این کشور در تردد بودند ساخته شوند تا اطمینان حاصل شود قطارهای جدید امکان عبور از تونلهای مختلف را خواهند داشت. مدیر زیرساخت ریلی اسپانیا نیز دادههای زیرساخت خود را بر این اساس بهروزرسانی میکند تا اطمینان حاصل کند که دیگر این اشتباه تکرار نمیشود.
فرانسه در سال ۲۰۱۴ اشتباه مشابهی را مرتکب شد
البته این اولین بار نیست که چنین اشتباهی رخ میدهد. در سال ۲۰۱۴ اپراتور فرانسوی (SNCF) دوهزار قطار سفارش داد که برای سکوهای شبکه حمل نقل این کشور بسیار عریض بودند.
آن زمان در فرانسه نیز مدیریت زیرساخت، ساختارهای قدیمیتر حمل و نقل این کشور را در نظر نگرفته بود. قطارها از قبل ساخته شده بودند و سکوها باید با هزینههای گزاف بازسازی می شدند.