شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) به تازگی میزبان مدیران شرکت های فعال در حوزه تولید اتوبوس برقی بوده است.

شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) به تازگی میزبان مدیران شرکت های فعال در حوزه تولید اتوبوس برقی بوده است. این جلسه با محوریت استقرار زیرساخت های شارژ برگزار شده که نقش مؤثری در برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از دیجایتو، مدیران شرکت های زامیاد، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، شتاب، زرین خودرو و در نهایت مکو در طول جلسه در مورد موضوعات مختلفی به بحث پرداخته اند که مهم ترین آن ها استقرار و راه اندازی زیرساخت های شارژ به عنوان نخستین گام به سوی مدرن سازی حمل و نقل عمومی کشور بوده است.
در دنیای امروزی، برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است. رواج این تکنولوژی در ناوگان حمل ونقل عمومی مخصوصا در کلان شهرها موجب کاهش چشمگیر آلودگی هوا و صرفه جویی در سوخت می شود. تولیدکنندگان اتوبوس به خوبی بر این موضوع واقف بوده و تمرکز خود را روی ساخت اتوبوس ها و مینی بوس های برقی معطوف ساخته اند.

نشست صنف تولیدکنندگان اتوبوس برقی در شرکت مپنا
شرکت مکو با برگزاری جلسه صنفی فعالان صنعت اتوبوس برقی، تلاش کرده شرکت های فعال در این زمینه را گرد هم آورد تا در مورد مسائل متعدد از جمله یکسان سازی پروتکل شارژ، تأمین زیرساخت شارژ و موضوعات قراردادی با یکدیگر به تفاهم برسند. چراکه هماهنگی و همفکری بین این شرکت ها، کلید اصلی تحقق و سرعت بخشی به فرایند برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور به حساب می آید.
با تمام این اوصاف، تولید خودروی برقی در وهله اول مستلزم راه اندازی و استقرار مراکز شارژدهی است. صاحب نظران حوزه به این نتیجه رسیده اند که استفاده از شارژرهای تولیدشده توسط شرکت های خارجی علیرغم مزایای اندک، دارای معایب بسیاری در خصوص تأمین شارژر، فرایند شارژ اتوبوس ها، مانیتورینگ، مدیریت بار واردشده به شبکه برق، سرویس های از راه دور، ملزومات پدافند غیرعامل و از همه مهم تر خدمات پس از فروش است.
از طرف دیگر، مکو با تکیه بر توان مهندسین داخل کشور توانسته به دستاوردهای مهمی در حوزه تولید شارژر دست پیدا کند. در همین راستا، یکی از موضوعات مهم در جلسه صنفی تولیدکنندگان اتوبوس، واگذاری تأمین شارژر بر عهده شرکت مکو بوده است. بدین ترتیب شرکت های اتوبوس ساز دیگر وظیفه ای در قبال تأمین شارژر نداشته و در عوض تمرکز خود را تولید اتوبوس برقی معطوف می سازند. به بیان بهتر، بخش عمده ای از آینده برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور در دستان گروه مپنا قرار می گیرد.
